Táto, mámo, pojďme si hrát.

 

“Mámo, už jsi nastoupila? Podívala ses na jízdní řád v kolik vlak odjíždí? Sedíš u okna? Příští zastávka Praha hlavní nádraží.” Každodenní hra mého téměř pětiletého syna. Miluje vlaky, autobusy, auta, bagry, … Tvoříme různé cesty z papíru, jezdí na koberci nebo na gauči, který se rázem promění v depo či zastávku vlaku nebo autobusu.

Budu upřímná…Když už po padesáté nastupuji a vystupuji z vlaku, tak už jsem docela unavená z cest, které jsem absolvovala 😀 . Hlava mi z toho jde kolem a nevím, na které zastávce momentálně jsem… 😉 Ale vždy mě těší pohled na mého syna, jak je šťastný a opět si uvědomím, jak je pro něho hra důležitá.

V předškolním věku je hra pro dítě nejpřirozenější aktivita, kterou tráví většinu svého času. Prostřednictvím hry dítě dostává prostor pro uvolnění, vlastní vyjádření, prozkoumávání nových situací, pro využívání svého myšlení.

Řád – prostor – pravidla.

Hra je pro dítě prostředkem k poznávání světa. Díky hře dítě dochází k nejrůznějším poznáním a objevům. Dítě v předškolním věku se nejrychleji vyvíjí, učí se a seznamuje se s okolním světem, tyto potřeby jsou prostřednictvím hry naplňovány. Díky hře dochází k rozvoji celé osobnosti.

Během všech činností, které dítě realizuje dochází k harmonickému rozvoji osobnosti. Je úžasné, že jsou uspokojeny potřeby dítěte, ale také se dítě učí. Náš drobeček se učí nejen během spontánních her, ale také při činnostech vedených v průběhu celého dne (jídlo, čištění zoubků).

Prožitek.

Když situaci prožijeme, tak si ji lépe pamatujeme, a u dítěte tomu není jinak. Hru dokáže dítě hluboce prožít, a proto je hra výborným prostředkem k učení. Během hry dítě dokáže projevit emoce a bystřit si vnímání. Dítě nevnímá hru jako prostředek k učení, ale díky tomu, že ho hra zajímá, je pro něj potěšením a dokáže se do ní zcela ponořit, učí aniž by o tom vědělo.

Sociální učení – řeč – komunikace – sebeobsluha – ovládání emocí – zrakové a sluchové vnímání.

Díky hře se dítě naučí téměř vše, co k životu potřebuje, dochází k harmonickému rozvoji dětí zejména v předškolním věku. Předškolní věk můžeme považovat za zlaté období hry.

Magické “jako”.

S rozvojem fantazie vstupuje do života dítěte hra s magickým slůvkem “jako”. Předmět je úplně něco jiného než ve skutečnosti představuje. Děti si hrají s kuchyňkou a “jako” nalévají do hrnečku čaj. A my? Přijmeme to a hrajeme si s nimi.

Hra nekončí tím, že se z dětí stanou puberťáci nebo nám je 18. Každý z nás má v sobě vnitřní dítě, o které je potřeba pečovat. Vzpomeňme si na hru, kterou jsme jako malí milovali a zahrejme si ji…

"Miluju aktivity, které dítě rozvíjí komplexně a provází ho na jeho cestě vzděláváním. Tím pomáhám rodičům a dětem, aby před nástupem do školy byli připraveni na další období, které je čeká. Je důležité začít včas, hravě a smysluplně. Můj příběh si přečtěte zde."
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů