Pamatujete si na hodiny chemie nebo fyziky, ve kterých jste prováděli pokusy? Mám to v živé paměti a byly to nejhorší hodiny, které jsem ve škole měla. Dnes na pokusy nahlížím úplně jinak. Spatřuji v nich skvělý způsob k rozvoji dětí. V jedné aktivitě musí dítě zvládnout spoustu úkonů. Někdy se také stane, že pokus nevyjde. Řekli byste si to je škoda, ale je to skvělý způsob práce s chybou, která je nedílnou součástí procesu učení.
Představte si, že Vám někdo bude nové informace sdělovat jen verbálně. Určitě si něco zapamatujete, ale může se stát, že Vám nějaká důležitá informace uteče nebo zcela neporozumíte souvislostem. U dětí to platí dvojnásob.
Aby děti mohly lépe poznat svět kolem sebe, je důležité, aby ho poznávaly prostřednictvím vlastní zkušenosti. Miminka poznávají svět tak, že všechny hračky a předměty ohmatávají a dávají do pusy. Někdy se divíme, co všechno ochutnaly. Dcera byla přebornicí v ochutnávání písku. Chci tím říct, že prostřednictvím pokusů, her a pracovních činností jsou děti aktivními účastníky, lépe zpracují nové poznatky, porozumí souvislostem a v neposlední řadě získá novou zkušenost.
Náročnost pokusů a jeho cíle se liší podle věku. Vědci a badatelé provádí jiné pokusy než děti. Děti nepotvrzují žádné vědecké hypotézy, ale pomáhají jim pochopit souvislosti, vztahy v přírodě a učí se nové věci. Když budete s dětmi dělat pokusy, připravte se na spoustu otázek. Mezi nejčastější otázky patří. Co to je? Proč to tak je? Jak to funguje? Proč to není jinak? Nepředávejte dětem hotové poznatky, ale podporujte v samostatnosti, tvořivost a schopnosti kritického myšlení a uvažování. Právě prostřednictvím pokusu si děti na některé otázky mohou odpovědět samy.
Před samotným provedením pokusu je potřeba si odpověď na několik otázek.
1.Kolik let má dítě, které bude pokus provádět?
2.Kolik dětí bude pokus provádět?
3.Jaký pokus to bude?
4.Znám pokus po teoretické stránce? – nemusíte jej znát do detailů, ale problematice rozumět a seznámit s ní děti.
Když si pokus vyzkoušíte dopředu, budete vědět, jak jdou kroky za sebou, zda je potřeba nějaký přidat nebo změnit postup a můžete také odhalit nějaký nebezpečný okamžik, který by bylo zapotřebí ošetřit, nebo se mu vyvarovat, aby nedošlo k úrazu. Pokud je například v pokusu manipulace s horkou vodou, bude s ní pracovat pouze dospělý, aby nedošlo k opaření. Během pokusu předávejte dětem jen důležité informace, vyhněte se dlouhým výkladům. Dětem poskytněte jen informace, které potřebují k tomu, aby pokus děti pochopily a motivovaly je k dalšímu poznávání a činnostem.
Teď už jsme připraveni a můžeme se vrhnout na pokus. Lávová lampa je můj oblíbené pokus, zvládne ho bez problémů tříleté dítě.
Pomůcky:
Postup:
Do sklenice/vázy nalejeme 3/4 oleje a zbytek dopustíme vodou. V misce rozpustíme potravinářské barvivo, které nalejeme k oleji a vodě.
Do připravené tekutiny vhodíme šumivou tabletu a pozorujeme, co se bude dít.