Velmi často kolem sebe slýchávám slovo grafomotorika. Mám pocit, že je to tak trochu strašák. Ale nebojte, strašák to není. Je však dobré vědět, co se pod tímto slovem skrývá a co dělat pro to, abychom předešli grafomotorickým obtížím.
Tyto účelné pohyby se postupně zdokonalují a dítěti umožňují kreslit, malovat a postupně psát. Grafomotorika se postupně vyvíjí v závislosti na věku dítěte a jeho individuálních předpokladech.
Grafomotorika se vyvíjí individuálně s fyziologicky daným postupem. To znamená, že děti stejného věku mají přibližně stejné znaky kresby, někdy s individuálnímí zvláštnostmi, podle toho zda vývoj probíhá rychleji nebo pomaleji. Každopádně, aby si dítě úspěšně osvojilo psaní, je potřeba mít grafomotoriku na určitém stupni vývoje a špetkový úchop.
Pastelku, tužku nebo fix drží v dlani až křečovitě a střídá ruce. Pohyb vychází z ramene, dítě pohybuje celou rukou.
V tomto věku již dítě uchopuje pastelku třemi prsty, někdy použije čtvrtý prst k podepření. Pomalinku začíná chápat omezený prostor papíru. Moje dcera si však řekla, že malovat na zeď je větší zábava. Kreslí vodorovné a svislé čáry a také dokáže obkreslit kruh.
Už jste slyšeli o hlavonožci? V tomto věku přichází na scénu. Lidská postava, kdy je základem hlava, ze které vychází nohy i ruce. Kromě hlavonožce děti zvládnou nakreslit kruh, čtverec, trojúhelník, ale prozatím je neumí pojmenovat.
Hlavonožce jsme nechali za námi a děti kreslí postavu s trupem a končetinami. Kresba je celkově bohatší díky kombinování barev, různých tvarů a zpřesňuje se i vybarvování.
Děti kreslí postavu bohatou na detaily, znázorňují geometrické tvary a velká tiskací písmena.
Kolem pátého roku by mělo dítě držet správně tužku pevně třemi prsty, netlačit na ni, mít vyhraněnou ruku a dostatečně uvolněnou.
Nedostatečně rozvinutá grafomotorika a obtíže v grafomotorických dovednostech bývají důvodem k odkladu školní docházky. U dítěte by mohlo dojít k potížím při nácviku psaní. Velmi často se grafomotorické obtíže objevují v kombinaci s horší koordinací těla a artikulačních orgánů. Je potřeba začít rozvíjet grafomotoriku včas.
Na první pohled by se mohlo zdát, že přirozený pohyb a jeho rozvoj s grafomotorikou vůbec nesouvisí. Ale opak je pravdou! Rozvoj hrubé motoriky pomáhá uvolnit pohyby celého těla a zbavuje tělo přebytečného napětí, proto je důležité, aby byla hrubá motorika dobře zvladnutá. Často se totiž potíže v grafomotorice objevují v kombinaci se zhoršení koordinací těla. Hrubou motoriku můžeme rozvíjet pohybovými hrami, plaváním, procházkami, skákáním na trampolíně, různými prolézačkami, jízdou na kole, házením míče, oblékáním,…
Pro grafomotoriku je dobře rozvinutá jemná motorika nesmírně důležitá. Při psaní je potřeba, aby byly prsty uvolněné. Ruka pro psaní musí být dostatečně uvolněná a silná, aby dítě nebylo při psaní hned unavené. Zaměřujte se na rozvoj obratnosti ruky a prstů, tedy na rozvoj jemné motoriky.
Ptáte se proč?
Pohyb při psaní a kreslení vychází nejprve od ramene, z celé paže. Později se pohyb přesouvá do zápěstí. Proto je důležité pravidelně s dětmi dělat uvolňovací cviky. Můžete vyzkoušet aktivity, které dělám se svými dětmi a užijeme si u toho spoustu zábavy.
U grafomotorických cvičení je důležité dodržovat posloupnost – od nejjednodušších tvaru po složitější. Volit můžete různé cviky. Uvolňovací cviky je dobré doplnit básničkou.
Kreslení a vybarvování je přirozenou formou. Jak můžeme u dětí rozvíjet grafomotoriku? Začněte malovat velkoformátové omalovánky, postupně formát zmenšujte. Postupně, s rozvojem grafomotoriky, by mělo dítě přestat přetahovat. Volná tvorba dětem také pomáhá rozvíjet grafomotoriku, u ní je krásné si o obrázcích, které děti namalují, vyprávět 😉Z vlastní zkušenosti, osobní i ve škole, je důležité po dětech nevyžadovat, aby obrázek vymalovaly najednou, pokud samo nechce a střídání různých technik.
Správný špetkový úchop. Je pro nad přirozený a svaly vyvíjejí malou námahu. Tužka (pastelky, fixa,…) leží na prostředníčku, shora ji přidržuje palec a ukazováček v poloze naproti sobě. Ukazováček je volný a leží na tužce.
Správný sed je stejně důležitý, jako všechny předchozí tipy. Dítě by se nemělo hrbit, chodidla by měla být vždy na zemi nebo se dotýkat pevné podložky a obě ruce by měly být opřeny o stůl.
Věřím, že některé napadlo něco jako: toho je, kdy to máme dělat, to nezvládneme…Začněte pomalu. První týden začněte prvním tipem, druhý týden přidáte k prvnímu další atd. Ani nebudete vědět jak, a zvládnete všech 7 tipů v jedné aktivitě. Můj syn dlouho nechtěl malovat a kreslit. Jeho grafomotorika byla oslabená a měl lehce opožděný vývoj. Postupně jsme zařadili všechny tipy a povedlo se. Každý den si k malování sedneme a pokroky jsou vidět v každém dalším obrázku. Vzhůru do toho!